Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 20 maj 2015

Täckta drottningceller till äggkläckaren

Idag plockade jag in dom täckta drottningcellerna till äggkläckaren. Vädret var inte det bästa, mulet och bara 11-12 grader varmt. Bina var på hugget.
Men jag var redan en dag sen eftersom jag jobbade hela dagen igår så det var tvunget att göras idag.
Imorgon är dom extra känsliga för störningar...


Resultatet var över förväntan! 37 färdiga celler av 42 omlarvade cellkoppar, 88%. Cellerna ser helt OK ut trots att det har varit kallt och ostabilt väder med mycket regn sedan jag larvade om.

För att hjälpa bina att dra upp cellerna så har jag stödmatat dom med 50% honungslösning i en foderlåda.


Gjorde en provisorisk transportlåda av ett upp och nervänt tak och en tomlåda.
För att hålla värmen lite bättre tejpade jag fast en plastpåse med varmvatten längs ena kanten. Kanske lite overkill men jag ville inte att cellerna blev för kalla. Täckte det hela med en stor handduk.


Väl inomhus i värmen fick varje cell en skyddande bur innan jag satte in dom i äggkläckaren. Detta förhindrar att den först kläckta drottningen förstör dom andra cellerna. Har ställt in temperaturen på 34 grader och luftfuktigheten på 60%. Planerad kläckning ca tisdag den 26 maj.


Jag kontrollerade varje ram i odlingssamhället efter drottningceller och hittade en i den övre lådan. Tog bort den och la ett tidningspapper med några små hål ovanpå ramarna.
Sprayade lite med citrongräsvatten och satte lådan med drottningen ovanpå, den som jag ställt vid sidan när jag började odlingen.
Passade även på att ta bort foderlådan som odlingsamhället haft pga det dåliga vädret som varit.

Förhoppningsvis kommer dom att acceptera sin gamla drottning utan problem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar