Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 14 maj 2015

Årets drottningodling startad!

Idag körde jag igång med årets drottningodling. Föregående år har jag gjort ett litet start/odlingssamhälle och satt in en list med 14 st cellkoppar. Oftast har det bara blivit 9-10 stycken som har tagit sig.

Eftersom jag har 24 st parningssamhällen så har det tagit sin tid att få drottningceller till alla. Cellerna har blivit stora och fina men inte så många.

I år har jag ett helt samhälle som skall få dra upp cellerna. Drottningen och en låda har fått flytta till en egen botten med flustret åt andra hållet. I denna låda fanns det mest foder och tomma celler samt 2 -3 ramar med ägg/yngel och täckta celler.


Kvar i resterande 2 lådor fanns det mycket ägg och spätt yngel. Inte så mycket täckt yngel eller foder.
Förhoppningsvis kryllar det av ambin.

Jag plockade ur 2 ramar så att jag kunde få plats med 3 st odlingslister med 14 st cellkoppar på varje, totalt 42 st. Förhoppningsvis skall jag få så bra antagning så att det blir tillräckligt med drottningar till alla parningskupor på en gång.


För att få välgödda drottningar satte jag på en foderlåda med lite 50% honungsvatten. Även om vädret just nu är bra så kan det vara bra att försäkra sig om att dom har ett gott drag. Majvädret hittils har ju inte direkt visat sig från sin bästa sida.


Samhället som jag larvar från har en drottning från Egon i Mölnlycke. Det har haft en fantastisk utveckling i vår. Bina är snälla med välfyllda yngelramar.


Imorgon skall jag göra en snabbtitt för att se hur många som antagits. Är resultatet klent så har jag chans att göra en ny omlarvning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar