Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 16 april 2015

Vårgöra i bigården

Idag var det dags att dela upp mina övervintrade drottningodlingskupor i var sin egen låda. Det börjar att kännas trångt i några av avdelningarna men jag kan ju bara kontrollera ramarna i översta lådan eftersom jag inte vill riskera att någon drottning smiter över till någon annan avdelning.

Jag har förberett det hela genom att köpt nya lådor och bottnar som jag målat med två lager vattenbaserad färg från Biltema. Nya tak och täckplast hade jag sedan förut.


Genom att skruva fast två tunna brädor i befintlig ställning så kan jag få plats med tre bottnar samt att flustren kommer på ungefär samma plats som dom var förut. Trots det blir många bin helt förvirrade när dom kommer hem. Efter ett tag verkar ordningen vara återställd och dom flesta bina har hittat rätt.


Varje samhälle fick en flusterförminskare plus att nätbottnen är täckt med en bit wellpapp för att hålla uppe temperaturen i kupan. Det är betydligt varmare att bo i höghus än i villa om man är ett bi...


Det var lite olika mycket yngel i lådorna den starkaste hade 6-7 yngelramar, de svagaste ca 4 st. Jag är riktigt nöjd med alla drottningarna.Tätt med yngel på ramarna utan en massa "hål".
Jag förväntar mig en explosion av bin de närmaste veckorna i de starkaste samhällena.


I början på maj skall bina till sina nya ägare runt om på Orust. Fram till dess kommer jag att se till att fodret inte tar slut, utjämna bistyrkan mellan starka och svaga samt få bina besiktade av bitillsyningsmannen.

Värt att notera att i två av avdelningarna hittade jag var sin död mus på botten. Samhällena verkade inte skadat på något sätt av detta. Vanligtvis brukar det inte bli så bra när det händer...
Till nästa år så måste jag fixa så att möss inte kan komma in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar