Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 26 april 2015

Dags att testa fribygge...

Även om jag tror att det är för tidigt på säsongen för att dom skall bygga arbetarceller så satte jag till en låda med mina nya ramar för fribygge. Mitt testsamhälle är ett av de starkaste i bigården just nu. Fullt av bin och en del nytt vitt vax ovanpå ramarna. Dom verkar vara på G...

 

För att bina inte skall få för sig att bygga diagonalt tvärs alla ramarna satte jag en plastram i mitten för att styra upp det hela. Hoppas att det räcker. Tänkte snabbkolla varje dag framöver så att dom bygger som JAG vill.


Drönarramen på detta samhälle är helt utbyggd med ägg/larver och puppor i alla celler. Risken är att dom bygger ut hela den nya lådan med drönarceller, men vi får se hur det blir.



Foderlådan med vatten och lite salt får sitta kvar tills vidare. Många bin fyller utrymmet innanför plastavskiljaren. Hittills har detta samhälle tagit ca 4 liter vatten med salthalt 0,5%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar