Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 15 maj 2014

Start av drottningodlingssäsongen!

Idag var det dags att sätta igång med det som jag tycker är roligast med hela biodlingen, nämligen att få fram nya drottningar.
Jag drar upp drottningarna i en liten 5-ramars odlingslåda. Genom att varje vecka byta ut en av yngelramarna kan man hålla igång odlingssamhället hela sommaren utan att få äggläggande arbetsbin.

När visecellerna är täckta tar jag in dom till min gamla äggkläckare där dom får vara tills dom kryper ut.

Odlingslådan består av 2 ramar med täckt/utkrypande yngel i mitten samt 2 ramar med pollen på var sin ytterkant. Jag skakade även ner sex ramar med bin från ramar med öppet yngel så att det skall vara många ambin. Alla dragbin kommer att flyga tillbaka till sina kupor så man får skaka ner lite extra med bin.
Detta gjorde jag ca 30 min innan odlingsramen sattes in.




Normalt odlar jag en list med 14 cellkoppar men denna gång satte jag även in 6 lösa hållare för att se om det fungerar bra.
Jag skall nämligen hålla i en drottningodlingskurs i början av juni och behöver finjustera min teknik lite innan dess...

Jag ger dom även 50% sockervatten i en upp och nervänd honungsburk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar