Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 7 juni 2013

Kontroll OTS celler

Nu borde drottningcellerna ha kläckts i samhälle nummer 4 och 7 (tidigare 1 och 2)
I kupa 7 var en cell kläckt och övriga? var sönderbitna. Hur gick detta till... jag tog ju bort alla extra viseceller dag 5...


I den andra kupan var inte cellen kläckt ännu. Antagligen tog dom en yngre larv/ägg än den jag hade skrapat fram.
Jag får återkomma om ett par dagar för efterkontroll.

Odlingssamhället

I odlingssamhället var bara 6 av 14 larver antagna. Sämst resultat hittills.
Denna gång var det en torr omlarvning till nya plastcellkoppar direkt från påsen. Visserligen använde jag en kinesisk omlarvningsnål så helt torrt blev det ju inte.

En annan skillnad var att denna gång förberedde jag inte ambina med en ram ägg/yngel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar