Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 6 juni 2013

Döda drottningceller

Drottningcellerna som jag hade i äggkläckaren har inte kläckts inom rimlig tid.
Så idag öppnade jag cellerna för att se hur det såg ut.


Dom verkar ha hängt med en ganska lång tid innan utvecklingen avbröts. Jag kläckte drottningar i en annan äggkläckare förra året, flera gånger och då gick allt bra.
Denna gång försökte jag att kläcka i en ny, mindre kläckare. Gav den för ojämn temperatur, var luftfuktigheten fel eller har någon råkat stöta till kläckaren under dom känsliga dygnen?

Det får bli nya försök längre fram med både min nya och gamla maskin tills jag hittar felet.

Cellerna som blir täckta idag kommer jag för säkerhets skull att bura och sätta in mellan två yngelramar i någon skattlåda för kläckning



Äntligen har jag lyckats att dra upp en serie med riktigt stora drottningceller. Detta är andra omgången i mitt odlingssamhälle. Denna gång förberedde jag samhället genom att det fick en ram full med ägg tre dagar innan jag skulle larva om. Strax innan jag satte in odlingslisten borstade jag av bina från ramen som nu var full av späda larver.
Odlingsramen med de burade cellerna satte jag in mellan två yngelramar i en skattlåda på samhällen nr 5.

Larvade om en ny odlingslist med nya cellkoppar i plast. Odlingsomgång tre. Samtidigt bytte jag ut en av yngelramarna mot en ny med kläckfärdigt yngel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar