Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 15 maj 2013

Majsjuka

Det sitter några bin på berget framför kupa 1 & 2. Sitter mest och gör ingenting.
Majsjuka?
Vädret har ju varit si och så de senaste dagarna så det har kanske inte kunnat hämtas vatten i den mängd som dessa starka samhällen behöver?

Eftersom det var fullt av bin i alla 4 lådorna så fick 1 & 2 en låda högtryckstvättade ramar som jag mixade med ramarna i skattlådan.
Jag har inte vaxat plastmellanväggarna. Dom är ju återanvända och har ett tunt lager vax redan. Det skall bli intressant att se om dom bygger ut dom eller inte. Behöver bara fabriksnya ramar vaxas det är det ytterligare ett stort plus att använda plastramar!

På toppen satte jag även en foderlåda med 2 liter vatten + 1 tsk salt. Vi får se om dom tar det.
Förhoppningsvis kan jag hålla majsjukan i schack med detta, om inte får jag fylla på med svag honungslösning för att få in extravatten till ungbina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar