Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 29 maj 2013

Att kläcka flygödlor

Det låter kanske underligare än vad det är.
 Jag har nämligen plockat ut de nu täckta drottningcellerna och stoppat in i min äggkläckare. Programmet som jag valde hette "Other Birds" med en  bild av en flygödla. Temperaturen är inställd på 33,5 C och en luftfuktighet på 70%.
Vi får se vad som kläcks...
Tänkte låta cellerna kläckas innan jag sätter ut dom i mina treramars parningskupor.

Av de tolv cellerna som dom påbörjat var sex stycken fina. Två var det lite mindre storlek på och en var så dålig att jag tog bort den direkt.Tre stycken var avslutade av bina själva.


Igår gjorde jag cellkoppar i vax som jag smälte fast i hållarna. Tänkte prova dessa istället för de färdiga i plast.
Förra året köpte jag en pinne att forma cellkopparna med. Nu blev det en premiärstöpning av fjorton stycken cellkoppar.
Satte sedan in listen med kopparna in i ett samhälle för lite bearbetning. Såhär blev resultatet.


Gick igenom samtliga ramar i odlingssamhället i jakt på någon visecell men hittade inte någon. Tydligen så nöjde dom sig med att göra drottningar enbart på min odlingslist.
Bytte ut en av ramarna med före detta täckt yngel mot en ny ram med täckt yngel från samhälle 8.
Satte in en ram med ägg för att ativera lite ambin inför nästa list med cellkoppar. Efter tre-fyra dagar tar jag ut ägg/yngelramen och borstar av bina och sätter in en odlingslist istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar