Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 4 juli 2012

Svärmlåda

Jag har saknat en bra låda att skaka ner bin i vid t.ex. infångning av en svärm (inte hänt ännu) eller om man vill göra en skaksvärm.
Efter lite funderande på hur jag ville ha den satte jag igång. Grunden är en vanlig plastlåda där jag sågat ut  sidorna och ersatt med insektsnät. Tratten ovanpå består av plexiglas och lite faner. Lyfter man av tratten så passar orginallocket till lådan.
Nästan allt sattes ihop med en limpistol. Fäste utmärkt på plasten.
Resultatet blev så här:



Passade även på att ta bort wettexduken från kupa 1, 2 och 4 och kontrollera nedfallet. Tappade tyvärr jag kupa 2:s nedfallsbricka i marken men vid den första visuella kontrollen var det tydligt fler kvalster i tvåan än  i kupa 4.

I kupa 1 var det 230 st kvalster på brickan och i kupa 4 låg det uppskattningsvis 500 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar