Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 13 juni 2012

Snickeri

Idag har jag förberett inför nästa batch drottningar som skall ut ur värmeskåpet. Denna gång tänkte jag att prova att få dom parade i ett viseriktigt samhälle.

För att detta skall fungera (förhoppningsvis) har jag avdelat en låda i tre avdelningar med 7 mm faner. Sedan har jag modifierat ett spärrgaller så att även det har tre avdelningar.
Sågade ut ett litet fluster i varje avdelning. Alla tre fluster på samma kortsida.

Även det övre spärrgallret fick tre avdelningar så att det inte finns någon möjlighet för ungdrottningarna att rymma ut i modersamhället eller in till varandra. Såvida dom inte går igenom spärrgallret?

Jag gjorde två st lådor för totalt sex stycken drottningar. Jag har 7 celler som skall ut på lördag. Jag får se var jag gör av den sista.




Som sagt var är detta ett experiment men jag har läst en del på amerikanska biodlarforum att det skall gå att göra på detta viset. Viktigt är att alla småfluster är på motsatt sida av huvudflustret annars blir det väl många oplanerade drottningbyten.

Fungerar det är det väldigt smidigt sätt att få dom parade. Många fördelar: tex
  • Inga problem med rövarbin
  • Bra support för ungdrottningarna, starkt modersamhälle
  • Inga biförluster för modersamhället vid skapandet av parningssamhällen
  • Skulle någon drottning inte komma tillbaka efter parningsflygningen blir det inga äggläggande arbetsbin
  • Efter avslutad drottningodling/försäljning tar man bara bort spärrgallren. Inga bin blir hemlösa.
Nackdelar/risker?
  •  Kommer bina acceptera så många drottningar i ett samhälle? Kommer dom att strunta i vissa drottningar och favorisera andra?
  • Blir det många felflygningar?
  • Blir drottningarna lika bra som när dom har ett helt eget samhälle?
Provar man inte får lär man sig inget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar