Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 14 juni 2012

Drottningodling, omgång 3

För någon vecka sedan hängde jag in en drönarram med en lite bredare vaxremsa fastsatt i mitt bästa samhälle. Idag tog jag ut den och kunde konstatera att det var fullt av larver och lite ägg i arbetarcellerna.
Många av larverna var dock för gamla...
Runt vaxremsan var det utbyggt med drönarvax men där fanns inga ägg eller larver.

Larvade om en list med 14 st cellkoppar på vanligt sätt. Sedan gjorde jag även en utskärning av fina remsor av vax, 1 cell bred, som innehöll larver i rätt ålder. Dessa fäste jag på en vaxad list genom att värma lite försiktigt på vaxet på baksidan av cellremsorna.

Sedan lät jag bara ca var tredje larv vara kvar för att förhindra ihopväxning. Totalt blev det 15 st celler för bina att ha möjlighet att bygga vidare på.

Nu får vi se om det blir någon skillnad i antagning?

Som starter lyfte jag bara av en låda med mixat yngel/honung på kuptaket bredvid och skakade ned 3 ytterligare ramar med bin. Satte på en foderburk med 50/50 honungsvatten.
Larvade om och satte in listerna precis efter att startern var iordningställd. Förra gången väntade jag en timma. Nödvändigt eller ej?

Rent generellt kan man säga att det inte är de bästa förutsättningarna för drottningodling. Vädret är kallt och blåsigt och trots att hallonen blommar är det inte något bra drag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar