Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 3 juni 2012

Kontroll av kläckta drottningceller

Kontrollerade så att alla drottningsceller hade kläckts i mina avläggare/parningskupor. Det såg bra ut överallt utom i odlingssamhället. Där var drottningscellen så mycket inbyggd i vax så att drottningen inte kunde ta sig ut.

Jag petade upp en öppning i toppen på cellen och drottningen kröp ut i samhället två dagar försent. Det såg ut som bina tog emot henne väl men efter ett par timmar brusade samhället högt och det var många bin på flustret. Kanske blev hon dödad eller så överlevde hon inte p.g.a. av att hon varit inspärrad i cellen för länge?

Satte till en ram med ägg och spätt yngel från mitt avelssamhälle för att se om dom bygger viseceller.

Uppdatering: Vid efterkontroll var det inga viseceller uppdragna på den nya yngelramen. Däremot såg jag ungdrottningen på en ram. Hon såg frisk och kry ut.


 Röveriet startade av parningskupa 9 direkt när jag öppnade flustret igen. Denna gången flyttade jag kupan upp i skogen och stängde flustren. På tisdag kommer jag att öppna dom igen så att drottningarna kan komma ut och para sig.
Hoppas att jag har blivit kvitt rövarbina då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar