Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 7 juni 2012

Antagningskontroll, omgång 2

Idag var det dags att återförena startlådan med odlingssamhället och kontrollera hur många som blivit antagna.
Gillar att inga bin har förlorats för samhället och dom kan ostört göra sin favoritsyssla, samla honung.

För att förhindra att drottningen tar bort odlingscellerna  la jag ett spärrgaller emellan odlingslådan och modersamhälle. Jag kommer att leta efter nödceller i odlingslådan på måndag den 11:e när jag plockar ut de täckta cellerna och placerar i mitt kläckskåp. Vill inte störa bina nu när dom matar upp drottningcellerna.

Resultatet var inte lika bra som förra gången då det blev 11 av 14.
Denna gång blev det bara 8 av 28. Vi får se om dom fullföljer alla?

Egentligen är det ganska skönt att det inte blev fler, drottningarna skall ju tas omhand också!

Två saker skiljer från förra gången.
  • Inget pågående drag. Sist blommade maskrosorna och det var värmebölja.
  • Ägg och yngel i startlådan. Förra gången endast en drönarram med ägg.
Nästa försök blir att skippa omlarvningen och skära ut remsor med spätt yngel och fästa på en smal list. Endast låta var 3:e larv vara kvar så att cellerna inte byggs ihop. Kräver nybyggd vaxmellanvägg för att fungera.

Nyfiken på om det ger bättre drottningar och högre antagning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar