Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 20 maj 2012

Start av drottningodling

Idag har jag startat mitt första försök till att odla egna drottningar.
Ett av mina samhällen som jag köpte som avläggare förra året (kupa 5) har ett mycket dåligt temperament så den damen tänkte jag byta ut, plus att jag har 2 st samhällen som har 2-åriga drottningar (kupa 1 & 2).
Så totalt 3 st drottningar behövs i år.

Samtidigt testar jag hur mycket honung en dragbiavläggare kan dra in när samhället inte har något yngel utan bara några drottningceller att föda upp. Kan detta vara ett sätt att peaka speciella drag tex maskros, hallon etc?

Vädret skall enligt väderrapporten bli strålande i minst en vecka framöver, maskrosen blommar för fullt och nektar och pollen finns i överflöd! Perfekta förutsättningar!

All info kommer att finnas under fliken "Drottningodling"


Jag hittade även en drottningcell i kupa 5 när jag skar ut drönarramen. 
Instinktivt rev jag den. Det var kanske dumt? Läs vidare under flik "Checkerboarding"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar