Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

måndag 21 maj 2012

Kontroll av antagning

Det var med stor förväntan som jag öppnade odlingssamhället för att se hur många larver som bina har accepterat som blivande drottningar.
Hade jag misslyckats med omlarvningen kunde jag ju göra ett nytt försök i så fall.

Oron visade sig vara obefogad. Av 14 st möjliga var 11 st antagna av bina och dom hade börjat att bygga vidare på cellkoppen. Inte dåligt för en nybörjare...

Men det finns två saker som jag skall ändra till nästa gång.
  1. Göra en egen omlarvningsnål. Jag tyckte att den kinesiska var för klumpig att arbeta med.
  2. Skaffa ett par läsglasögon 3+ på Jula, att ha istället för förstoringsglaset (som jag inte använde...)

Nu är det bara att vänta tills på fredag den 25:e, fem dagar efter jag larvade om. Då skall cellerna vara täckta och jag kan sätta på skyddsburar i plast, s.k "papiljotter".
Dels skyddar burarna cellerna från att bli inbyggda med varann eller ihop med vaxkakan på grannramen samt som ett skydd om man skulle få en drottning som kläcks innan man hinner få ut cellerna i avläggarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar