Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 25 mars 2012

Ytterligare utökning

Eftersom det har blivit rena sommarvärmen kollade jag hur det såg ut i översta lådan på mina samhällen genom att titta genom täckplasten.
Målet är att översta lådan skall innehålla väldigt lite bin, alltid.
I samhälle 2 och 5 var det ganska mycket bin så dom samhällena fick en extra låda, denna gång med enbart mellanväggar. Dessa har nu totalt 6 st lådor var.

Värt att notera är att samhälle nr 5 är det klart mest aggressiva samhället som jag har. Detta köpte jag som avläggare förra året och det hade en mörk drottning och mörka bin.

Det skall enligt försäljaren vara ett utmärkt produktionssamhälle, enda nackdelen skulle vara att det kunde vara lite "vasst". Den biten verkar ju stämma i alla fall.
Så fort som jag lyfter av taket ser jag att bina rusar mot ljuset men blir stoppade av täckplasten. Öppnar jag lite på den strömmar ett gäng ilskna bin ut direkt. I övriga kupor blir det ingen reaktion alls när taket lyfts av.

Lyssnar jag på utsidan av denna kupa hör jag att det är full aktivitet i hela kupan, även i de nytillsatta lådorna. Det låter som dom bygger vax eller så är det en arme av vaktbin som patrullerar i kupan.
Ljudet är helt annorlunda än från mina övriga kupor där jag har mer rastypiska Buckfastbin. Riktiga pacifister i jämförelse.

Får se hur skörden blir. Är inte skörden bra mycket bättre än för övriga samhällen kommer jag att byta ut denna drottning mot en mer samarbetsvillig madam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar